Relasjonsbygging til kundene dine

Når du jobber med forretningsideen din, og er kommet til forretningsmodellen, så er en av de viktige elementene i din modell hvordan du vil bygge relasjoner mellom deg og det du tilbyr og det kunden har behov for og ønsker å bruke penger på.

Relasjonsbygging til kundene dine

Hva handler relasjonsbygging om?

Relasjonsbygging handler om alt fra det å gjøre deg synlig for kundene dine til de bestemmer seg for å kjøpe noe fra deg.

  • Først av alt må du være søkbar i søkemotorer som Google og Bing
  • Bli synlig og tilgjengelig med digital- og tradisjonell markedsføring
  • Skape kontakt med nye potensielle kunder
  • Holde kontakt med eksisterende kunder
  • Gi dem nyttig og relevant informasjon i bytte mot e-post eller kontaktinformasjon
  • Kommunisere med dem jevnlig gjennom ulike kanaler (SOME, e-post, telefon)
  • Hjelpe dem til å forstå ditt tilbud, gjerne ved å holde gratis informasjonsmøter eller webinarer
  • Kartlegge og adressere det behovet de har ved å ha spørreundersøkelser og få tilbakemeldinger
  • Friste dem til å kjøpe ditt produkt fremfor andre tilsvarende produkter.

Hvilke platformer bør jeg bruke til relasjonsbygging?

I dag tenker vi primært på digitaliserte tjenester og plattformer når dette skal gjøres. Har du tenkt på hvilke plattformer, medier, kanaler, hjelpemidler og programmer DU vil bruke og som er best for DEG? Har du tenkt på hvilket budskap, inntrykk og følelse du vil gi kundene dine, og hvordan du vil uttrykke det? Skriftlig, muntlig og visuelt? Hva vil være best for deg?

Som du ser er dette et av de kanskje vanskeligste, og viktigste elementene i forretningsmodellen din og kan ha stor betydning for om du lykkes eller ikke med å nå fram. Vi snakker om hjemmeside, SOME (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok, SnapChat mm), søkemotorer som Google, Amazon etc, og vi snakker om medier som e-post, bilder, videoer, logo, skrifttyper, farge og andre ting som kan forsterke og bringe budskapet fram. Kanskje kundeaviser, nyhetsbrev, annonser, messer, markeder og annen mere analog påvirkning og kundekontakt.

Mulighetene er mange og det er mye å ikke bare tenke på, men også å bestemme seg for.

Bruk en markedsfører til relasjonsbygging

Det er mange dyktige folk og bedrifter som kan hjelpe deg å lage en god og funksjonell nettside, kanskje med tilkoplet nettbutikk, påmeldingsfunksjoner, timebestilling eller andre interaktive funksjoner. Mange av dem kan også hjelpe med grafisk utforming, logo, skrifttyper, bilder og farger som underbygger verdiene i bedriften din.

En digital markedsfører kan hjelpe å sette opp gode SOME-profiler og kople dette opp mot søkemotorer og sette opp annonser som gir god effekt og treffsikkerhet.

Den beste relasjonsbyggeren er deg

Men uansett er det DU som må ta beslutninger om dette, det er DU som må angi mål, budskap, form og økonomi for hvordan dette skal utformes.

Og kanskje er det også DU som skal drifte dette når du er i gang? Derfor er det viktig at du også forstår hva dette elementet med relasjonsbygging inneholder.

Kom i gang i dag

Vil du vite mer om dette så gjør noen søk etter gode hjelpere. Og ikke velg den første og beste, men be om et forslag og et fast tilbud basert på dine mål, ønsker og behov.

Et par gode forslag får du her:

Gratis digital strategi

I samarbeid med visible har vi laget en digital strategi du kan bruke for å komme i gang med din digitale markedsføring.