Å bli tatt på alvor

Mange av de som kommer til meg har relativt banale forretningsideer. Det er gjerne håndverkere som vil starte egen håndverksbedrift, akademikere som vil starte konsulentfirma, offentlig ansatte som vil starte privat tjenesteyting eller arbeidsledige som vil skape sin egen arbeidsplass fordi de ikke når fram i jobbmarkedet.  Felles for disse er som regel at de vil starte det vi kaller levebrødsbedrifter, en bedrifts som kan gi et alternativt levebrød for dem

Håndverker som vil starte egen håndverksbedrift,

Felles for disse er også at de gjerne skal etablere seg i et marked som er godt dekket fra tidligere. Det er helt OK, og ganske normalt. Næringslivet er i konstant forandring der noen slutter eller gir opp, og det gir plass til nye virksomheter. Da er det viktig ikke å dømme ideen negativt ut fra at «dette er det mange andre som gjør», «det er en grunn til at andre gir opp», «det er ikke plass til flere slike bedrifter i denne byen» osv.

“Enhver forretningside fortjener å bli tatt på alvor “

Enhver forretningside fortjener å bli tatt på alvor og bli behandlet seriøst. Når jeg møter slike «banale» forretningsideer blir det ekstra viktig å fokusere på «hva tenker DU å gjøre annerledes enn de andre, hva blir DINE særegne verdier som DU skal vinne kundene dine på, hvordan tenker DU å få de potensielle kundene dine til å endre vaner, og slutte å handle fra «de andre» og begynne å handle hos DEG?”
Hva er DIN merverdi rundt produktet / tjenesten din og rundt konseptet ditt ? Det som kundene dine vil betale DEG for?

Og jeg har møtt mye kreativitet nettopp på dette, både seriøse og ikke fullt så seriøse. Det gir alltid utgangspunkt for å forfølge alternativer og konsekvenser på en slik måte at det etter hvert kommer gode svar og løsninger som et realistisk grunnlag for gode valg som fører til suksess og ønskede resultater.

Mang en gang (faktisk nesten hele tiden) får jeg tilbakemelding på at våre samtaler har vært avklarende, kreative, seriøse, verdifulle, lærerike, målrettede og motiverende. Dette skyldes nok følelsen av å bli tatt på alvor og bli behandlet personlig og seriøst. For meg er ingen ide for DUM eller HÅPLØS. Selv de mest «banale» forretningsideer kan bli suksess om man finner sin egen måte å løse utfordringene på. Og har tro på, og motivasjon til, å følge oppskriften.

“Selv de mest «banale» forretningsideer kan bli sukses”

Derfor kaller jeg meg Veileder og ikke Rådgiver, Coach og ikke Dommer, Mentor og ikke Konsulent.
Å ta klientene på alvor er grunnleggende for meg. Den gode tilbakemeldingen på at det virker er drivende og motiverende for meg, og gir jobben min mening.

Det er kanskje det som er MIN merverdi.